-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50289 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

قوم يأجوج و مأجوج به چه كساني اطلاق ميشود؟ آيا هنوز هم وجود دارند؟

آيات قرآن در دو سورة مباركة كهف (آيه 94) و انبيأ (آيه 96)، به خوبيگواهي ميدهد كه اين دو نام، متعلق به دو قبيلة وحشي و خونخوار بوده است كه مزاحمت شديدي براي ساكنان اطراف خود داشتهاند. به گفتة مفسر بزرگ علامه طباطبايي (;) در «الميزان»، از مجموع گفتههاي «تورات» استفاده ميشود كه يأجوج و مأجوج، گروه يا گروههاي بزرگي بودند كه در دوردستترين نقطة شمال آسيا زندگي كرده و مردمي جنگجو و غارتگر بودند.

دلائلي از تاريخ در دست است كه در شمال شر قي زمين، نواحي مغولستان، مردم به سرعت زاد و ولد كرده و به علت فزوني جمعيت به اطراف مختلف سرازير شده و تدريجاً در آن جا ساكن ميگشتند. شايد يأجوج و مأجوج يكي از همين قبايل بودهاند(80).

از مندرجات تاريخ قرون تاريك، استنباط ميشود كه قبايل مغول و پيشنينان آنها از ريشة يأجوج و مأجوج بودهاند كه در دورانهاي زندگي بشريت، فساد، فتنه، جنگ و ستيز بر پا داشته و مردم همواره از ظلم و ستم آنها به ستوه آمدهاند.

كشتارهاي بزرگ در دوران اسلام از سوي تاتار، چنگيز، مغول و حتي جنگهاي اخير جهاني و... از تراوش افكار سخيف اين قوم ناشي شده است.

آن چه مسلم است، اين قوم به قوانين آسماني و آيين آدميت، پاي بند نبوده و نيستند(81) و نكتة آخر اين كه، با توجه به ظاهر آياتاين قوم هنوز منقرض نشدهاند.

براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به كتاب قصص قرآن يا فرهنگ قصص قرآن اثر مرحوم صدر بلاغي مراجعه فرماييد.

پاورقي:

-80 تفسير نمونه، ج 12، ص 551.

-81 تاريخ انبيأ از آدم تا خاتم ـ اقتباس و نگرش: عمادالدين حسين اصفهاني مشهور به عماد زاده



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.